ATenD coachingĀ

Wat doe je het liefst wanneer de zon schijnt, vooral na eenĀ lange, donkereĀ winter? Ik weet het wel, naar buiten! En dat is precies waartoe dit kleine boekje uitnodigt. Het formaat is namelijk zo gekozen dat het makkelijk in je rugzak past.

Wandel je wijzer is een prettig geschreven en gevarieerd boek dat voor iedereen bedoeld is: de notoire binnenzitter kan met dit boek in de hand naar buiten om de eerste, voorzichtige stappen op weg naar zelfreflectie zetten; de natuurhater blijft lekker in de stad hangen en bevraagt zichzelf van etalage naar etalage wat hij of zij nodig heeft om beslissingen te nemen. En de vroege vogel voelt onmiddellijk de drang om de stille ochtend op te snuiven om de dag te gebruiken zijn levenspad te lopen.cropped-img_1649.jpg

Toegankelijk geschreven met duidelijke opdrachten zorgt de auteur ervoor dat ieder krijgt wat hij wil: of het nu om loopbaankwesties, levensvragen, persoonlijke effectiviteit en leiderschap gaat, het boekje biedt hulp. Ideaal, maar toch een kleine kanttekening.

Bij mij slaat de beweging en het buiten-zijn aan en toch doe ik het nog niet zo makkelijk met gecoachten. Buiten-zijn heeft namelijk veel verleidingen waardoor de doelgerichtheid in het gesprek met de gecoachte letterlijk kan verwaaien. De focus en concentratie van coach en coachee raken hierdoor gemakkelijk kwijt. Er zijn coaches die bij uitstek de natuur inzetten in hun methodiek, maar zij hebben dit boekje niet nodig. Dit boek gaat over beweging als middel en niet per se in de natuur. Dat maakt het net anders dan anders. En omdat iedereen eruit kan halen wat nodig is, zie ik het meer als een opdrachtengids in de categorie zelfhulp dan dat de coach hiermee zichzelf omschoolt tot buitencoach.

Wat ik me voorstel is dat de coach dit boekje gebruikt als instrument voor de gecoachte: geef de coachee eens een opdracht uit het boek mee en kijk of daarmee beweging komt in de vraagstukken die deze heeft. Dan zijn een levenslijn-vraag, het zoeken naar persoonlijk leiderschap of problemen met het maken van keuzes, themaā€™s die letterlijk via een andere weg benaderd kunnen worden.

Al met al een fris boek en inspirerend genoeg om coachees te stimuleren de buitenruimte op te zoeken.

Amalia Deekman, coach ATenD

Wandel je wijzer. Stad en natuur als coach.