coaching & training door Amalia Deekman van ATenD

Feedback is een cadeautje (zelfs als het ongevraagd, onduidelijk en onterecht is en je er echt even geen zin in hebt). (vertaald uit het Engels).

Eindelijk een boek over feedback dat al het ongemak wat erbij hoort, adresseert. Dit is zo’n boek dat je zelf had willen schrijven, zo bedrieglijk eenvoudig komt het over. Maar dat is het uiteraard niet.

Wat maakt dit boek anders dan andere boeken en tips over het geven en ontvangen van feedback? Het meest belangrijke pluspunt is dat Stone en Heen de lezer zeer toegankelijk aan weten te spreken op het ongemak van feedback. Daarbij weten ze goed te verwoordNaamloosen en laten ze met praktische voorbeelden zien hoe je kan leren dat ongemak om te buigen. Als je je afvraagt wie de auteurs zijn kan dat kloppen want ze zijn tamelijk onbekend in ons land. Als oprichters van een internationaal consultancy bureau weten zij zich waar te maken op het commerciële vlak. Daarnaast zijn beide auteurs als lectoren verbonden aan Harvard Law School in Cambridge Massachussets en hebben jarenlange ervaring op terreinen als onderhandelen, gespreksvoering en communicatie.

Ik werd over de streep getrokken door het onderscheid dat Stone en Heen maken in het soort feedback dat we vragen en denken te horen. Als je aan iemand vraagt: “wat vind je van mijn ….” ? weet je dan wel waarom je het vraagt? Wil je een schouderklopje (lees: waardering), wil je gecoacht worden en leren, of wil je een evaluatie? Precies dit en nog meer subtiele verschillen en kenmerken leggen de auteurs bloot in hun boek. Ze maken onderscheid tussen waarderende, coachende en evaluatieve feedback en geven aan dat de vragers c.q. gevers ervan niet transparant hebben wat voor soort feedback ze nu geven of vragen. Hoe wij reageren heeft te maken met onze triggers. Er zijn drie triggers die feedback-ruis veroorzaken: als ontvangers van de feedback kunnen we het ‘niet-waar’ vinden, we kunnen de gever ervan beschouwen als iemand die geen ‘recht van spreken’ over ons heeft en als derde kunnen we het beschouwen als een aanval op ‘wie we zijn’, onze persoonlijkheid. Dit noemen de auteurs de waarheids-, relatie– en identiteitstriggers.

Er is hoop, want de auteurs geven aan hoe we met onze triggers om kunnen gaan. Uitgangspunt is leren om onderscheid te maken: te beginnen met verschillen tussen waardering, coaching en evaluatie leren herkennen. Daarnaast tussen wie het zegt en wat hij zegt. En als de feedback over jouw persoonlijkheid lijkt draaimolente gaan is het relativeren en goed leren luisteren naar wat je wel kan helpen essentieel; haal de krenten uit de pap en laat de rest voor wat het is. Er zit namelijk altijd iets in wat je kan helpen, aangezien geen mens zonder blinde vlekken is over zichzelf.

Ik werk in mijn coachingspraktijk al jaren vanuit de taal en theorie van feedback: hoe verwoord je het netjes, geef je de ik-boodschap, doe je de landingscheck en denk erom: geen feedback geven als er niet om gevraagd wordt. Tegelijkertijd is de werkelijkheid vaak grilliger dan de theorie. Onlangs nog merkte ik in een team dat ik begeleidde dat zij feedback een soort trucje vinden en liever niet echt zeiden wat ze vonden, uit angst om het terug te krijgen bij hun functioneringsgesprek. In zo’n situatie zou het goed helpen om verder te kijken naar triggers en soorten feedback, zoals de auteurs het doen.

Mensen handelen niet altijd vanuit ratio. Je geeft weleens ongevraagd feedback, je zegt soms dingen vanuit je emotie die niet zo aardig overkomen. Voor de ontvanger is dat meestal reden genoeg om te blokkeren. Niet alleen gever, ook deze ontvanger krijgt met dit boek tools aangereikt om die blokkade deels op te heffen en door alle emoties heen te blijven luisteren.

De auteurs bieden de lezer op steeds verfijnder manieren tools aan om te leren omgaan met deze voor zowel gever als ontvanger lastige aspecten van feedback. Daarom is het boek een aanrader voor de coach/trainer die zich nog meer wil bekwamen in feedback als instrument in zijn trainings- en coachingswerk. Er valt immers altijd bij te leren. En voor die beroepsgroepen waarin leren en ontwikkelen een noodzaak zijn om in de markt te overleven, is het boek een nog grotere aanrader.

Amalia Deekman, coach/trainer ATenD

Douglas Stone & Sheila Heen.
Maven Publishing 2014, paperback, 430p.,  geïllustreerd. NUR 770/ ISBN 9789491845369. Ook als e-boek verkrijgbaar.

Nieuwsgierig geworden naar mijn manier van coachen en trainen van mensen? Neem contact op via LinkedIn of volg mij op Twitter  en we maken een afspraak voor een vrijblijvend gesprek. Je kunt ook het contactformulier hieronder invullen.