coaching&training.jpg

coaching & training door Amalia Deekman van ATenD

Wees welkom!

Hier geef ik een voorbeeld van ‘goede’ coachingsvragen. Die aanhalingstekens staan er niet zomaar, want wanneer is een vraag nu echt goed? Precies, wanneer het je helpt dichter te komen bij je ontwikkelingsbehoefte.

De ‘goede’ coachingsvragen

En dan ben je coach en heb je een klant met een probleem. Hoe pak je dat aan?

Het stellen van verkennende en onderzoekende vragen is een goede start: Wat is het probleem, wat is er aan de hand, wat is het verhaal van de klant?
Maar dan, als je een beeld hebt van de situatie, wat is je volgende stap? Zowel coach als klant willen niet eindeloos doorgaan met verkennende vragen en situaties schetsen. Als het goed sieraadis willen beiden stappen zetten richting de oplossing die je klant voor ogen staat. Maar hoe?

Een grote verleiding vormen gesloten vragen. Die heb je in allerlei soorten, kijk maar:
“Wil je eerst je leidinggevende aanspreken of met je collega sparren?” 
“Kun je morgen hiermee beginnen ?”
“Krijg je hier energie van?”
“Kun je me vertellen wat er speelt?”

Waarschijnlijk denk je niet meteen dat gesloten vragen verkeerd zijn. Ik ook niet, ze hebben hun nut op bepaalde momenten van een gesprek. Als je je er maar van bewust bent. Want ze hebben gevolgen voor het gespreksverloop en ze komen voort uit aannames over de situatie waarin een cliënt verkeert. Ze zijn sturend, soms iets te, maar ook nuttig wanneer er een beslissing genomen moet worden. Wanneer je een verhaal wilt horen en echt wilt luisteren, zijn gesloten vragen niet heel stimulerend voor de vebloeirteller. De situatie gaat meer op een verhoor dan een gesprek lijken.

Valkuil? Ja, want een gesloten vraag is soms echt nodig in een coachingssetting, maar wees je bewust van de onbedoelde gevolgen als je er te vroeg mee begint. Vooral de gevolgen in je eigen hoofd. Voordat je ze gebruikt zou iedere coach zich de vraag moeten stellen: wat levert het antwoord -een ja of een nee- de cliënt op en wat levert het mij op in het begeleiden van de cliënt in zijn zoektocht naar een oplossing van zijn vraagstuk?

 

Nieuwsgierig geworden naar mijn manier van coachen en trainen van mensen? Neem contact op via LinkedIn of volg mij op Twitter  en we maken een afspraak voor een vrijblijvend gesprek. Je kunt ook het contactformulier hieronder invullen.