Dwang

Er zijn situaties -in werk of privé- waarin je omgeving probeert jou tot iets te dwingen. Die herken je misschien als zeuren, jengelen, dringende verzoeken, of dienstopdrachten.

Afhankelijk van de context -is het een noodsituatie en moet je een leven redden bijvoorbeeld- moet je dus omgaan met de dwang (of druk) van je omgeving.

Hoe zet jij je competenties daarvoor in?

Weet dat je kunt leren omgaan met druk en dwingende verzoeken, als je er nu nog moeite mee hebt. Voorlopig heb ik deze tips:

Hou altijd in gedachten dat niets zo dringend is dat het onmiddellijk moet gebeuren (tenzij het over leven en dood gaat): er is dus altijd tijd om te overwegen wat je met die dwingende vraag moet;

Onderzoek de urgentie: moet het? Moet het echt? Moet het nu? En moet jij het? Neem de dwang dus wel serieus;

Haal adem en voel wat die dwang met je doet;

Beslis en communiceer je beslissing: van nee, niet ik maar een ander, tot ja, niet nu maar dan en dan.

Neutraliseer de dwang, maar wuif de behoefte van je omgeving niet weg.

Hoe lastig dit ook is in het begin, door oefenen word je hier beter in.
Amalia Deekman, coach/trainer ATenD

Nieuwsgierig geworden naar coaching door ATenD? Neem vrijblijvend contact op met Amalia Deekman via het contactformulier, twitter of linkedin.

#beslissen, #communiceren, #dwang, #voelen