Geduld

Ken je dat? Je hikt de hele tijd tegen het nemen van een beslissing aan en hakt die knoop maar niet door. Persoonlijk vind ik het niet zo gemakkelijk om over grote en minder grote zaken snel te beslissen. Maar als ik eenmaal heb besloten, dan wil ik ook meteen van start. Ik heb dan geen geduld meer. En juist geduld is nodig om wanneer het moment daar is de vruchten van het wachten te kunnen plukken.

Met veranderen van een systeem waar je deel van uit maakt gaat het net zo. Meestal gaat er een crisis vooraf aan de beslissing om patronen te veranderen. Als de rookwolken zijn opgetrokken is het besef daar dat het zo niet langer kan. Betrokkenen willen het liefst meteen actie en onmiddellijk resultaat.
Maar juist dan is reflectie nodig: noem het maar de tijd om de wonden te likken. Als je op de grond ligt heb je tijd nodig om weer op te staan, het stof af te kloppen en de kleding te fatsoeneren voordat je verder gaat. Ook je emoties spelen dan nog parten. Meteen weer verder gaan werkt doorgaans averechts.

In mijn coachingspraktijk en daarbuiten kom ik dit soort menselijke reacties tegen. Wanneer het niet lekker loopt in een team door scheefgegroeide patronen en oud zeer blijkt geduld een waardevolle maar ook ongemakkelijke houding. Het gevoel en de lichaamstaal stralen uit: “weg van deze situatie”. Maar waar men dan naartoe wil, is nog onduidelijk. Het waardevolle van geduld zit in het nemen van tijd om te reflecteren op wat je wel wil, en visualiseren van een gewenste toekomst. Reflecteren lukt pas goed als emoties zijn gezakt.

Bespreek vanuit wat er aanwezig is -pijn, woede, frustratie, misschien wel cynisme- wat je wel wilt in plaats van dat wat er nu aanwezig is: bijvoorbeeld openheid, eerlijkheid, veiligheid. Het kiezen van andere woorden triggert het veranderingsproces: “wat willen jullie voor deze organisatie? Wanneer heb je dat wat je wilt voor het laatst ervaren? Wat deed je toen, hoe voelde je je toen? Wat merkte je omgeving van je?” Vanuit dergelijke vragen werk je toe naar die gewenste toekomst; door niet alleen te praten over waar je van weg wilt, maar vooral te verbeelden waar je naartoe wilt, geef je aandacht aan de best mogelijke situatie vanuit het moment.

Dit reflectiemoment is een belangrijke interventie in het veranderingsproces; stap er niet overheen, want het creëert de tussentijd die nodig is om opnieuw te beginnen. En daarom noem ik ‘geduld’ een waardevolle interventie in teambegeleiding en coaching, ondanks het ongemak dat er ook bij komt kijken.

Amalia Deekman, coach/trainer ATenD

Nieuwsgierig geworden naar coaching door ATenD? Neem vrijblijvend contact op met Amalia Deekman via het contactformulier, twitter of linkedin.

#coaching-2, #emoties, #geduld, #openheid, #reflectie, #veranderingsproces