De waarde van LSD

Een belangrijke competentie is luisteren, voor zowel leidinggevenden als medewerkers. Ga eens na hoe vaak je jezelf gunt om het verhaal van de ander “uit te luisteren.” En zonder onderbrekingen. Of wanneer je zogenaamd luistert, en aan het eind niet meer weet waar het over gaat. Omdat je ergens anders was met je gedachten. Vervelend als je in een situatie bent waarin je wel moet luisteren, ook al heb je geen zin.

Hoe je hier op simpele wijze mee om kan gaan is als volgt:

  1. maak oogcontact met de verteller en help jezelf te luisteren door af en toe te onderbreken met: “begrijp ik goed dat je..” vragen te stellen.
  2. Herhaal af en toe wat de ander zegt, om jezelf bij de les te houden.
  3. Vat  aan het eind samen wat die ander je verteld heeft.

Deze trits heet LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen!

Nieuwsgierig geworden naar coaching door ATenD? Neem vrijblijvend contact op met Amalia Deekman via het contactformulier, twitter of linkedin.

#persoonlijke-effectiviteit, #doorvragen, #leiderschap, #luisteren, #ontpop-jezelf, #samenvatten